Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) tarafından İstanbul’da düzenlenen 10. Moda Konferansı’nda konuşan sektör oyuncuları, ekonomideki korumacı önlemlerin bir an önce gözden geçirilmesi gerektiğine dikkat çekti. 35 ülkede 850 mağaza ile faaliyet gösteren ve Türkiye’nin en önemli hazır giyim hikâyelerinden birine imza atan LC Waikiki CEO’su Mustafa Küçük, mağazalarda satılan ürünlerin yüzde 80’ini Türkiye’den karşıladıklarını aktardı. Global marka olabilmek için global tedarik yapılması gerektiğini kaydeden Küçük, Türkiye’nin kaliteli ve tasarım kumaş üretimi ile 5 haftanın altına düşen üretim sürecine geçerek dünya piyasalarında önemli bir yere sahip olduğunu aktardı.
“Suriyeliler Olmasa Yandık”
“Tedarik zincirinde Türkiye her alanda iyi olmayabilir” ifadelerini kullanan LC Waikiki CEO'su Mustafa Küçük, tedarik altyapısında büyük sıkıntı çektiklerine işaret ederek, şöyle devam etti: “Türkiye'de konfeksiyonda çalışacak işçi yok. Hatta şunu söylüyorlar, Suriyeliler olmasa yandık. Vergiyi istihdamı artırmak için yaptık ama Türkiye'de işçi bulamıyoruz.” Vergiler nedeniyle kumaş ve konfeksiyon yatırımlarının durması ve ithalata getirilen ek vergilerle üretici bulamayan perakendeci sıkıntılı günler geçiriyor. Üreticiler ise çalıştıracak işçi bulamamaktan şikâyet ediyor. Sektörün öncüleri” Suriyeliler olmasa yandık” ifadelerini kullandı. Fiyatlarının dünya piyasasına göre yüzde 50 daha yüksek olduğuna dikkat çeken Küçük, teşviklerin üreticilere verilmesi gerektiğini kaydetti. Küçük, “Ramazan bayramında mağazalar boş kaldı ürün bulamadık. Üretim az, dış giyimi dışarıdan getiriyoruz… Şimdi yüzde 50 ek vergi geldi. Biz 50 TL’lik kabanı dar gelirliye 120 TL’ye satarken resmen acı çekiyoruz. Aynı ürünü Bulgaristan'da 60 TL’ye Türkiye'de 120 TL'ye satıyoruz” dedi.
Türkiye Treni Kaçırdı
Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, “Biz Türkiye'de dünyanın en pahalı kumaş ve hammaddesini kullanıyoruz. Bunun bir maliyet karşılığı var. Türkiye'nin hazır giyimcileri kahramanca mücadele ediyor” dedi. Türkiye'de kumaş stokçuluğu olmadığını belirten Yılmaz, “Türkiye'de bu treni kaçırdık. Türkiye'nin kumaş ve hammadde üzerindeki vergiyi düşürmeyi gündeme alması lazım” dedi.
‘Yabancı Markalara Hayranlık En Büyük Engel’
Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, “Yabancı markalara olan hayranlık bizim önümüzdeki, kendi ülkemizdeki en büyük engel” dedi.Orakçıoğlu, değeri Türkiye'de oluşturmayı önemsediklerini belirterek, “Bu hafta Stuttgart”da iki mağazamız açılıyor. Cumartesi günü de Porsche’un CEO'sunun davetlisi olarak yemeğe katılacağız. Bir Türk markası olarak bunu ben düşünemezdim ama orada nasıl bir iş birliği yapmak istediklerini belki ifade edecekler. Biz ülke olarak kendi markalarımıza artık inanalım. Yabancı markalara olan hayranlık bizim önümüzdeki, kendi ülkemizdeki en büyük engel” diye konuştu.
10. İstanbul Moda Konferansı
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneğinin (TGSD) düzenlediği “10. İstanbul Moda Konferansı” bu yıl 11-12 Ekim tarihlerinde İstanbul'da gerçekleşti. Bu yılki temanın “Why Turkey” olarak belirlendiği konferansta Türkiye'de hazır giyim sektörünün gücü, sürdürülebilirlik anlayışı ve bölgede rakipsiz bir iş ortağı olarak yetkinlikleri üzerinde duruluyor. TGSD Başkanı Şeref Fayat, “Why Turkey?” sloganıyla, bölgenin en gelişmiş hazır giyim sektörüne sahip ülkesi olan Türkiye'nin, 2017 ve devamında hazır giyim alanında güçlü bir iş ortağı olduğunu söyledi.
İkili İş Görüşmeleri Gerçekleşti
Konferans her yıl olduğu gibi bu yıl da güçlü ve iddialı bir içerikle gerçekleştirildi. “Why Turkey” sloganını itici güç olarak kullanan etkinlik; Türkiye’nin hazır giyim alanında gücünü ve vazgeçilmezliğini dünyaya duyurmayı hedefledi.
Ünlü yerli ve yabancı konukların katıldığı konferansta bu yıl da deneyim ve beklentiler paylaşılırken, birinci gün moda ve tasarımdan sürdürülebilirliğe sektörün öncelikli gündemi tartışıldı. Konusunda uzman ve tanınan isimlerin konuşmacı olacağı konferansın ikinci gününde ise B2B-İkili İş Görüşmeleri Platformu oluşturuldu. Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da binin üzerinde ikili görüşmeye sahne olduğu platform çok sayıda iş anlaşmasına ortam hazırladı.
10. İstanbul Moda Konferansı’nda OTİAD’ı Yönetim Kurulu Üyeleri Demet Tanciğer Tatarhan, Nevzat Ataman, Yako Jak Mizrahi ve Genel Sekreter Mertgün Elmas temsil etti.